Monday, April 2, 2012

Rooted Android akan avoid Warranty Samsung

Saya sebelum ini agak pelik kenapa handphone samsung yang dipasangkan Android bila di rooted akan avoid waranty. Hairan jugala , sebab ape, even koputer sekali pun jika windows asal adalah win xp, namun bila diupgrade jadila win 7, xde masalah pun.. Dan tidak kacaupun warranty komputer tersebut...

Lalu saya pun membuat beberapa kajian. Dan banyak juga saya research di internet. Namun kebanyakan penjelasan di internet kurang memenuhi citarasa saya... Dan tercari-cari juga, xde ker rooted yang xkan ganggu warranty hp kita tue kan.. Yela dah mahal-mahal beli, pastu xboleh nak claim warranty. Susah juga macam tue.

So baru-baru nie saya ada berkunjung ke pusat membeli belah di KL, lalu saya bertanya kepada jurujual di sanala.. Apakah boleh buat root kat kedai tue. Dan anehnya bukan semua kedai tahu nak buat rooted, dan ada juga yang terpinga-pinga xpernah dengar perkataan "rooted", kebanyak jurujual yang ditemui terdiri dari chinese la kan... So ada sikit susah la nak communicate ngan dorang..tapi xde hal la..kita kan satu malaysia..

so dipendekkan cerita, jumpa satu kedai nie, jurujual dia lelaki chinese la kan... lepak jap, tanya Dia "sini boleh buat rooted x"
dia jawab dengan selamba " boleh" tapi kena tengok dulu Hp you la.. so aku pun bagila..
 "nie kalau buat rooted, avoid waranty la", "yeke, kenapa plak avoid waranty?" aku balas balik..

"yela, kalau dah rooted, ada android version, yang akan banyak makan batery, so kita akan selalu charge, bila dah selalu charge, nanti rosak la motherboard dia, sebab panas , sebab tue samsung x cover hp yang dah rooted"

"oo macam tue ker", so aku tanya " berapa kalau nak rooted kat sini, dia pun jawab " RM 80", "mahalnyer", hee biasala kan , aku memang suka yang murah2..  dia cakap lagi, "RM80 tue, sebab kitorang akan bagi waranty kalau ape2 jadi kat hp, so, waranty nanti boleh cover dengan samsung la ", ok saya pun fahamla...

tapi korang faham ker, hehehe kalau xdaham meh saya detail kan sikit..k

begini, kedai nie, akan ada software untuk rooted android original dari samsung, so bila dah nama rooted nie confirm akan avoid waranty, xkiralah rooted macam mane sekali pun, so, tapi kedai tue juga ada software untuk unrooted handphone yang dah dirooted, so dia akan rollback hp korang kepada versi asal android yang masa mula2 korang dapat hp korang tue kan.so macam tuelah hp korang boleh claim waranty...

erti kata lain, sesiapa yang pandai buat rooted tue, jangan lupa kena tahu jugak macam mane nak buat unrooted hp tue...apa-apa hal senang nanti...k.. rasanya tue jela kongsi aku hari nie...k jmpa lagi...


Broken Link or Any Request >> Tell Us

Join File using HJSplit.. More Information >> Click Here

.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon More